Sezóna sdílených kol v Ostravě je zahájena. Od prvního březnového pondělí si je opět můžete půjčit, a to s řadou novinek. Bude jich 900, tedy o 300 více než v minulém roce, 400 z toho bude zbrusu nových. Všechna původní kola prošla přes zimu servisem. Přibudou i další stojany, z loňských 220 jejich počet naroste na 280.
Nově jsou kola v dalších pěti obvodech, celkem tedy budou už v patnácti ostravských městských obvodech. Letošní změnou je také možnost rezervace kola. Navíc se chystá propojení se systémem sdílených kol v Hlučíně a Vřesině u Poruby, kde budou systém v tomto roce poprvé spouštět.
Třetí sezona bikesharingu v Ostravě slavnostně zahájila provoz v pondělí 2. března v 11 hodin na Prokešově náměstí za přítomnosti primátora Tomáše Macury a náměstkyně primátora Kateřiny Šebestové. Poté byla kola postupně rozvezena do 280 stojanů po celém městě, nově také do obvodů Krásné Pole, Plesná, Martinov, Nová Ves a Hrabová.
„Vyhodnotili jsme provoz v roce 2019 a zvedli jsme počty stojanů v některých lokalitách, kde se kola kumulovala. Navíc jsme stojany nechali umístit v dalších obvodech, kde dosud nebyly. Pro příznivce sdílených kol jsme pro tuto sezonu připravili řadu novinek, které jistě ocení. Co zůstává stejné jako loni, je modrá barva sdílených kol. Druhým rokem po sobě na základě vítězství ve výběrovém řízení je bude provozovat firma Nextbike. S potěšením sledujeme, jak v Ostravě nacházejí oblibu alternativní druhy dopravy přátelské k životnímu prostředí, a jak se také díky tomu mění životní styl Ostravanů na zdravější, aktivnější. Věříme, že se provozovatelé bikesharingu v budoucnu v Ostravě obejdou i bez veřejné podpory, protože sdílená kola se pro lidi stanou nedílnou součástí přepravy po městě,“ uvedla resortní náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.
Od dubna bude anonymní data o provozu bikesharingu využívat Dopravní podnik Ostrava, aby službu zapojil do systému veřejné dopravy. To umožní integrovat sdílená kola v multimodální aplikaci DPO. Pro přemístění do konkrétního cíle na území města bude aplikace schopna navrhnout optimální trasu a tu nejefektivnější kombinaci dopravních prostředků včetně kol. Během roku se vytvoří nové stanice také ve Vřesině u Poruby a v Hlučíně, přitom systémy budou propojeny, takže bude možné půjčit si kolo v Ostravě a do stojanu ho vrátit ve Vřesině nebo v Hlučíně, případně naopak. Nově bude možná přes aplikaci rezervace kola na dobu 15 minut.
Bikesharing budou moci nově využívat i občané a návštěvníci města, kteří nemají staženou aplikaci ve svém chytrém telefonu, případně nemají připojení k internetu. Umožní to systém Interactive Voice Response. Tento telefonický robot bude už od začátku března fungovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Zájemce o půjčení kola pouze zavolá na infolinku, zvolí si, kde si chce kolo půjčit, naťuká na displeji svého telefonu číslo kola a robot ho na dálku odemkne. Volat je ale samozřejmě nutné z čísla, na kterém má majitel telefonu založený a ověřený účet u provozovatele bikesharingu.
Loni město bikesharing podpořilo částkou 4,2 milionu korun. Letos je sice veřejná podpora na jednu výpůjčku nižší, kol je ale více a budou v provozu delší dobu. Předpoklad pro rok 2020 je proto 6,5 milionu korun. Zatímco loni město na každou jednotlivou zápůjčku přispívalo částkou 9,5 koruny, letos je to 8,2 koruny. To kolařům umožní využívat vypůjčený bicykl zdarma po dobu prvních 15 minut, poté už bude zápůjčka zpoplatněna. Na deset se rozšíří počet bonusových stanic, kde si zájemci mohou půjčit kolo zdarma až na 30 minut. Město tak chce motivovat lidi, aby jezdili i do kopců a aby se tak kola přirozeně vracela zpět i do hůře přístupných stanovišť. Jde o stanice umístěné především pod kopcem, kam lidé sjížděli, ale už se jim nechtělo šlapat nahoru, kola se tam proto hromadila. V první fázi to budou stanice rektorát VŠB-TUO, Čistírny, Bedřicha Nikodéma, Planetárium, dílny DPO, ve Svinově – stanice u obchodu Hruška, u radnice, u nádraží, v obvodu Ostrava-Jih se bude jednat o stanice Husarova a U Hrůbků.
„Aby byli uživatelé se službou sdílených kol maximálně spokojeni, potřebujeme jejich pomoc, respektive zpětnou vazbu na stav kola, na kterém jeli. Na základě těchto informací pracuje servisní tým, který prioritně řeší právě poruchy a závady hlášené od uživatelů služby,“ poznamenal Jan Hummel, koordinátor firmy Nextbike pro Ostravu.
Za uplynulé dva roky provozu si Ostravané i návštěvníci města službu oblíbili a počty zapůjčených kol stoupají. Zatímco v prvním roce ujelo zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců provozu přes 130 tisíc kilometrů, loni si za osm měsíců bezmála 35 259 registrovaných uživatelů připsalo na své konto celkem 521 395 kilometrů.