Venkovní učebna Archimedes byla letos vystavěna v Základní škole Ostrava-Radvanice a je první takovou učebnou v Moravskoslezském kraji. Nabízí unikátní prostředí pro ekologickou výuku, ale i další akce, je vybavena moderními technologiemi, včetně edukačního 3D software. Kolem učebny jsou situovány vyvýšené záhony k pěstění rostlin, neschází vermikompostér s kalifornskými žížalami, ale také ptačí budka s kamerou či meteostanice anebo zásobník na dešťovou vodu. Při výuce však mohou být zúčastnění v kontaktu s dalšími těmito učebnami, jež vznikly v zemi a plánovány jsou i v zahraničí. Dalším bonusem této učebny budou živé vstupy odborníků z různých koutů světa a všech oborů lidské činnosti. Tito experti přinesou do výuky nové perspektivy a obohatí vzdělávací proces o aktuální poznatky a zkušenosti z praxe.

Radvanické děti budou moci v unikátní učebně objevovat přírodu díky interaktivnímu způsobu výuky.  Prostřednictvím rozličných technologií tohoto „komunikačního hubu‘ pak mohou komunikovat s lektory v různých částech světa a dozvídat se novinky netradičním způsobem. Vztah dětí k přírodě se snažíme vytvářet od nejútlejšího věku, a i tato metoda, dalo by se říci ‚škola hrou,‘ může školáky motivovat k dalšímu přírodnímu bádání,“ konstatuje Aleš Boháč, starosta městského obvodu Ostrava-Radvanice a současně náměstek primátora pro životní prostředí, přičemž dodává: „jsem velmi rád, že první venkovní učebna Archimedes v Moravskoslezském kraji je právě v radvanické škole, nicméně koncepci environmentálního vzdělávání dětí, výchovy a osvěty v rámci celé Ostravy věnujeme významnou pozornost, specifická výuková centra nalezneme v městských společnostech Ostravské městské lesy a zeleň, OZO Ostrava a Zoologické zahradě a botanickém parku Ostrava.“

Radvanická učebna Archimedes si vyžádala náklady ve výši 3,9 milionů korun, město se podílelo na předfinancování částkou 2,3 milionu. „Výstavba venkovní učebny byla zahájena na jaře letošního roku a ukončena byla v srpnu. Do květináčů jsme zasadili jahody a bylinky, založili jsme kompost a děti se v dalším vegetačním období budou moci věnovat i pěstování. Žáci však jistě přivítají i možnost komunikace prostřednictvím technologií s dalšími žáky v učebnách Archimedes,“ doplnil Petr Káňa, ředitel radvanické školy.  První učebna v rámci projektu Archimedes vznikla v roce 2022 v Hodoníně, následovaly další, přičemž radvanická učebna je devátou v zemi.

Cílem projektu Archimedes je budování celosvětové sítě celoročních učeben se zaměřením na otázky environmentu a udržitelnosti, navzájem propojených webovou platformou. Děti se tak učí interaktivním způsobem, výuka může obsáhnou on-line komentáře specialistů. „Jsme hrdí, že můžeme představit další učebnu v naší rostoucí síti,“ řekl Antonín Koplík, autor projektu a jednatel společnosti EduVision „Projekt Archimedes ukazuje, jak může být inovativní přístup k vzdělávání rozšířený po celém světě. Očekáváme, že rozšíření do dalších zemí v příštím roce, včetně Slovenska, Francie, Maroka, Rumunska a Chorvatska, přinese nové možnosti pro učení a společenský rozvoj.

Projekt Archimedes se těší významné podpoře. Záštitu nad celosvětovým projektem venkovních učeben Archimedes udělila Eva Pavlová, manželka prezidenta ČR. Dále projekt podporují CzechTrade, Ministerstvo obchodu a průmyslu ČR a Ministerstvo zahraničních věcí ČR, což svědčí o jeho významu a potenciálu v národním i mezinárodním kontextu. Další informace o projektu viz https://www.archimedesoec.com/.