Bikesharing – systém sdílení jízdních kol slaví úspěch. V Ostravě funguje od 1. května a zájemci si bicykly mohou vypůjčit na 45 místech. Jedno kolo si denně půjčí až šest cyklistů. Výhodou je, že si kolo půjčí na jednom místě a mohou jej vrátit na jiném místě.
Bikesharing začal 1. května slavnostní vyjížďkou od ostravské radnice na Landek a zpět. „Tento projekt jsme chystali delší dobu a trochu jsem se obával, zda se chytí. Dokonce jsme se na magistrátu domlouvali, že jako úředníci a politici půjdeme příkladem a budeme na těchto kolech jezdit. A nakonec se mi ještě nepodařilo kolo vypůjčit, stojan na Prokešově náměstí je pořád prázdný a všechna kola jsou půjčená,“ usmál se primátor Tomáš Macura.
Jeden bicykl si půjčí během dne až šest cyklistů. Z tohoto pohledu je Ostrava nejúspěšnějším městem. Cyklisté jezdící na zapůjčených růžových kolech jsou ve městě často vidět, jezdí nejen po cyklostezkách, ale převážně míří do centra. S tím jsou spojené drobné komplikace, protože občas vjíždějí na chodník. „Společně s provozovatelem proto připravujeme informační kampaň, aby si cyklisté uvědomili, že kolo je dopravní prostředek a při jízdě na něm musí dodržovat předpisy,“ naznačil primátor Macura.
Díky velkému zájmu o zapůjčení rozšířil provozovatel původních 39 stanovišť o šest dalších a v současné době je jich 45. V provozu je 180 kol. „Zatím žádné nebylo ukradeno. Ale prozradím, že ještě před zahájením provozu zmizel 30. dubna v noci jeden stojan ze Stodolní ulice. Zjistili jsme, že jej nikdo neodcizil, jen jej viděli strážníci a protože nevěděli, o co se jedná, odnesli jej na služebnu. Další den již byl stojan na svém místě,“ konstatoval primátor.
Většina lidí, kteří si kolo zapůjčili, se v rámci centra přemisťuje z jednoho místa na druhé a vejde se do 15minuotvého limitu, kdy za vypůjčení nemusí platit. Zatím spíše výjimečně vyjíždějí na cyklostezky, kterých je v Ostravě 250 kilometrů.