Jedním z cílů města Ostravy je podpora cyklistiky a zvýšení počtu obyvatel využívajících jízdní kolo pro přepravu do zaměstnání i ve volném čase.
Rozšiřování sítě cyklotras
Město Ostrava na základě zpracované koncepce cyklistické dopravy postupně rozšiřuje síť cyklotras, kterých by v budoucnu mělo být 416 kilometrů. Nyní je jich cyklistům k dispozici přes 250 kilometrů. Městem vedou hlavní “poříční” koridory podél řek Ostravice a Odra.
Funkční stojany na kola
Prostřednictvím společnosti Ostravské komunikace jsou vybraná stanoviště vybavována funkčními stojany na jízdní kola, které umožňují bezpečné uchycení rámu kola.
Systém sdíleného používání jízdních kol
Od května do listopadu roku 2018 byl v centru města spuštěn bikesharing. Více než 16 tisíc uživatelů na sdílených kolech v roce pilotního provozu ujelo přes 130 tisíc kilometrů. Denně si lidé půjčili téměř 6 stovek bicyklů. Systém sdílení jízdních kol by měl být rozšířen do dalších městských obvodů.
Do práce/školy na kole
Město Ostrava je od roku 2018 místním koordinátorem celostátní soutěže „Do práce na kole“, do které se přihlásilo 667 cyklistů. Jako první v republice organizuje Ostrava soutěž „Do školy na kole“ také pro základní školy.
Značení jízdních kol syntetickou DNA
Městská policie Ostrava zajišťuje forenzní značení syntetickou DNA, která je již několik let využívána v prevenci majetkové trestné činnosti a je využívána Policií České republiky k jednodušší identifikaci odcizených předmětů.
Vzděláváme malé cyklisty
Pro žáky 4. tříd zajišťuje městská policie výuku na dětském dopravním hřišti. Kromě bezpečné jízdy na kole a pravidel silničního provozu je pozornost věnována také bezpečnosti (správné nošení přilby, povinná výbava jízdního kola a podobně).