Pop-UP expozice a pop-UP shop neboli netradiční výstavní a prodejní prostor v srdci porubské sorely s názvem Sdílko začíná už 10. května na Alšově náměstí. Akce se letos koná už podruhé a tentokrát je zaměřená na téma udržitelnosti – udržitelné podnikání a udržitelný rozvoj měst. Sdílko, které potrvá až do 31. května, představí jednak celou radu místních podnikatelů a jejich netradičních výrobku a jednak některé z porubských strategických projektů.

Porubské Alšovo náměstí příští týden ožije druhým ročníkem akce s názvem Sdílko Od 10. do 31. května se na něm představí na šedesát lokálních výrobců a designérů. A to jednak malé firmy, které dělají něco zajímavého a potřebují dát o sobě vědět a jednak větší společnosti, které by rády představily nový produkt. Primárně byly vybírány firmy s vlastními produkty. Své zboží nebo služby budou nabízet v prosklených modulech, které jim budou sloužit jako dočasné prodejny. Jedná se o princip tzv. pop-up expozice, kdy každý den prodává na místě jiný obchodník. Mezi vystavujícími se představí např. nová domácí pekárna z Poruby, nebo firma vyrábějící designové ptačí budky. Chybět nebude móda, design a třeba i paní, která vaří marmelády, které zabodovaly na marmeládovém mistrovství světa.

„Sdílko bude sloužit i jako platforma pro prezentaci strategických projektů městského obvodu Poruba a diskuzi nad tématy řešenými ve strategickém plánu. Proto jsme připravili šest přednášek zaměřených na veřejný prostor. Týkat se budou například viditelných i neviditelných elementů, které ovlivňují jeho vzhled, nebo malým a velkým pokladům Poruby,“ upřesnila místostarostka Zuzana Bajgarová. Návštěvníci si také budou moci prohlédnout výstavu mapující různé proměny městského obvodu.

Sdílko se poprvé představilo v Kopřivnici, odtud pak zamířilo do Poruby, kde se uskuteční už podruhé. „Sdílko se sice narodilo v Kopřivnici, ale to jsem ještě nevěděla, že se ho později ujme tým nadšenců z Poruby,“ říká Štěpánka Vontrobová, žena, která Sdílko jako první realizovala v Kopřivnici. „Vůbec by mě nenapadlo, že budou celý pop-up festival opakovat. Dění v Porubě díky tomu průběžně sleduji a musím uznat, že je to město ve městě s tendencemi být smart, inovativní, podporovat rozvoj podnikání. Jak by řekl vizionářský architekt Jan Gehl: město pro lidi. V posledních letech je velké téma veřejný prostor, jeho využitelnost a celková udržitelnost. Je moc důležité o tom s lidmi mluvit – a Sdílko je jedním z hravých nástrojů,“ dodala.

Od 9 hodin dopoledne se budou ve třech výstavních modulech prezentovat drobní i větší podnikatelé. Zhřešit budou návštěvníci moci s koláči a dortíky dvojice Buchty v zástěře, budou moci ochutnat banánový chléb značky Bubba, domácí těstoviny a nudle či raw makronky a dorty, potěšit se nabídkou kabelek Dara Bags nebo Tašenka, ručně malovanou obuvi TanaGo a designovými ponožkami ostravské firmy Soxit. Voňavé kousky do koupelny nabídne Mýdlárna Kouzelná hájovna pod Lysou horou, bylinné a ovocné čaje z Beskyd Mamma Tea.

V doprovodném programu bude kromě přednášek řada workshopů- zájemci si budou moci vyzkoušet výrobu papírových stínidel na lampy, naučit se základům knižní vazby, drátování, malování rámečků nebo se poučit o správném čištění zubů, vaničkování a masážích miminek, rané komunikaci, nordic walkingu či absolvovat ukázkovou lekci výuky anglického jazyka.

Hlavním tématem letošního Sdílka je udržitelnost. Proto je partnerskou akcí projektu European Green Week a jednotlivé firmy i výstava ukáží udržitelnost v praxi. Na Alšově náměstí se zájemci proto budou moci setkat třeba s výrobky z takzvaného upcyklovaného textilu firmy Recyklátor. (upcyklace je takový způsob recyklace, který přinese vyšší hodnotu, než měl starý výrobek – například z již nenošených triček lze jednoduše vyrobit nákupní tašky.).

Více informací ke každodennímu programu najdete na www.sdilkoporuba.cz.


Zdroj: Tisková zpráva městského obvodu Poruba