Vzhledem k situaci, která nastala v souvislosti s povodněmi, apeluje město Ostrava na veřejnost, aby – pokud je to možné – nejezdila do Ostravy (do zaměstnání, škol, atp.) a volila náhradní řešení. Město také důrazně upozorňuje, že kvalita pitné vody v Ostravě je v pořádku a povodněmi nijak neutrpěla.
Zaměstnanci Ostravských komunikací a. s. připravují pytle s pískem do protipovodňových zábran. Foto: OKAS
Dopravní infrastruktura
Ve městě je výrazný počet uzavírek na klíčových dopravních tepnách, objízdné trasy jsou následně blokovány individuální dopravou, což může komplikovat záchranné práce. Je-li to ,prosím, možné minimalizujte aktuálně cesty do Ostravy (lidé často míří do zaměstnání, a zjišťují, že daná společnost není v provozu aj.). Identický apel byl vydán již včera primátorem města na tiskové konferenci k docházce dětí do školy viz https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/skoly-po-zaplavach-zustanou-otevrene-vzhledem-k-povodnove-situaci-vsak-budou-k-dochazce-prechodne-benevolentni.
Linky MHD dosahují zpoždění až ve výši 90 minut kvůli hustotě individuální dopravy a uzavřením velkého množství komunikací. Tyto způsobily povětrnostní vlivy, výpadky elektrické energie a záplavy. Trolejbusy jezdí podle nedělních jízdních řádů (kvůli výpadkům elektrického proudu).
DPO dělá vše pro to, aby služby poskytoval v maximálním rozsahu, který aktuální situace dovolí. V tuto chvíli jezdí všechny trolejbusy podle nedělního jízdního řádu. Všechny trolejbusy aktuálně jedou ve svých trasách kromě linky č. 101, která je ukončena v Petřvaldu. DPO zatím nevypravuje tramvajové linky č. 5, 14 a 6. S omezením jezdí tramvajové linky č. 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12 – buďto odklonem nebo v místě funguje náhradní autobusová doprava. V zatopených oblastech tyto linky neobsluhují zastávky. V autobusové dopravě jsou komplikace v zatopených oblastech konkrétně jde o následující: Petřkovice, Přívoz, Ostrava Nová ves, Mariánské hory, Polanka, Martinov, Svinov, Stará Bělá.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) informuje o aktuální situaci v městské dopravě na CMS — DPO nebo na facebookovém profilu DPO.
Voda je v pořádku!
Společnost Ostravské vodárny a kanalizace provedla dočasnou odstávku vody Úpravny vody Ostrava – Nová Ves, včetně několika menších zdrojů (například Stará Bělá, Důlňák). Kapacita všech těchto zdrojů činí asi 30 procent celkového objemu vodu, kterou společnost dodává do města Ostravy. Do doby obnovení provozu zmíněných zdrojů je kapacita plně pokryta zvýšeným nákupem pitné vody. Vodovodní systém je navržen tak, aby mohl využívat více zdrojů vody, včetně vody z regionálních přivaděčů dodávající vodu vyrobenou na úpravnách vod u vodárenských nádrží. Více viz https://www.ovak.cz/aktuality/kvalita-pitne-vody-z-kohoutku-je-bez-zavad-1088/.
Výše uvedené potvrdil také náměstek primátora Aleš Boháč: „Kvalita dodávané pitné vody v Ostravě je bez závad a povodňová situace ve městě Ostrava na ni nemá vliv. Ukazatele jakosti vody odpovídají všem přísným zákonným požadavkům dle příslušné legislativy v oblasti kvality pitné vody.“
Město zřídilo evakuační centrum na Černé louce. Městská policie pomáhá také přes zelenou linku
Ostrava aktivovala v prostorách Černé louky evakuační centrum, které je k dispozici evakuovaným občanům a nabízí potřebným příslušné zázemí. Po prvotních administrativních úkonech bude zajištěno přesunutí evakuovaných obyvatel do míst, určených pro nouzové ubytování (jsou to např. ubytovací zařízení města Ostravy, koleje aj.). Ty, kdo nemohou nyní obývat v důsledku zaplavení své domácnosti, a směřují do evakuačního centra, prosíme, aby dodržovali příslušná opatření, tedy vzali s sebou doklady a evakuační zavazadlo s potřebnými věcmi pro několik příštích dnů. Vzorový obsah evakuačního zavazadla najdete ZDE. Lidé mohou žádat o informace i pomoc prostřednictvím Zelené linky Městské policie Ostrava 800 199 922.
Seniorpoint spustil krizovou linku v režimu 24/7
Ostravský Seniorpoint zřídil krizovou telefonní linku 724 312 327, která je seniorům k dispozici 24 hodin denně až do odvolání. Cílem telefonní pomoci je psychická podpora lidí v potížích a koordinace pomoci pro konkrétního člověka s dalšími organizacemi. Pracovníci linky jsou připraveni propojit volajícího s konkrétní pomocnou skupinou a popřípadě, pokud bude mít obavy, pomoc přímo sami domluvit. Z centrálního telefonního čísla pak mohou koordinovat místní pomoc pro jednotlivce.
Třebovická teplárna zřejmě obnoví provoz v horizontu dnů
Ani přes maximální úsilí složek IZS a zaměstnanců společnosti Veolia Energie nebylo možno zachovat provoz ostravské teplárny, v důsledku povodní tak došlo k odstávce tepla a teplé vody ve městě. Přes veškerou snahu nebylo možno dodávky zachovat, voda z řeky zalila Třebovice včetně elektrorozvoden, což vedlo k odstavení teplárny z bezpečnostních důvodů.
Společnost Veolia Energie pracuje nepřetržitě na řešení této mimořádné situace a má připraven plán obnovy provozu. Jakmile voda ustoupí, okamžitě zahájí odčerpávání vody a důkladnou kontrolu všech zařízení. Při příznivém vývoji situace společnost předpokládá obnovu provozu v horizontu dnů. Lidé mohou aktuální informace k této situaci nalézt na webu www.vecr.cz, zákaznická linka 800 800 860.
Sledujte facebook města Ostravy
Situace ve městě se rychle mění, proto je třeba průběžně sledovat příslušné internetové stránky. Nejrychlejší aktualizované informace naleznete na oficiálním facebookovém profilu statutárního města Ostravy.