Ekologická trolejbusová doprava v Ostravě slaví významné jubileum. Právě letos míjí 65 let od zprovoznění první trolejbusové trati a otevření první vozovny trolejbusů. Oslavy jubilea vyvrcholí v sobotu 9. září ve vozovně trolejbusů v ulici Sokolská třída, kde se uskuteční v době od 9 do 116 hodin Den otevřených dveří Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Zájemci si budou moci prohlédnout vozový park DPO včetně desítky historických vozů – autobusů a čtveřice nejstarších trolejbusů z historické garáže DPO. „Samozřejmě navštíví i ostatní části vozovny a seznámí se s naší moderní technikou. Všechny, kteří se zajímají o veřejnou dopravu, bych rád pozval, aby se přišli podívat a podiskutovat o trendech v oblasti městské hromadné dopravy,“ vyzval ředitel DPO Daniel Morys.

Den otevřených dveří DPO je jednou z akcí věnovaných oslavám 750. výročí první písemné zmínky o Ostravě.

65letá historie trolejbusové dopravy v Ostravě se začala psát 9. května 1952, kdy vyjely na trať náměstí Republiky – Prokešovo náměstí – Jirská osada – náměstí Republiky první ze šestice vozů řady Škoda 7 Tr. Ty si brzy získaly u cestujících oblibu a zanedlouho došlo k prodloužení trati do Hrušova a Michálkovic. První vozovna trolejbusů pak byla otevřena 31. srpna 1952 v Hrušově.

V dnešní době patří Ostrava mezi 13 českých měst, které provozují v rámci městské hromadné dopravy také trolejbusy jako jedny z nejčistších dopravních prostředků. Dopravní podnik jich má celkem 67, takže tvoří více než 10 procent jeho vozového parku, který čítá 616 vozidel. Celkem 87 procent trolejbusů je nízkopodlažních. Na 14 linkách najezdí ročně více než 3 miliony kilometrů. Během příštího roku chce DPO rozšířit svůj vozový park o dalších 10 dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 26 Tr a dva velkokapacitní parciální trolejbusy Škoda 27 Tr. Slovo „parciální“ v tomto případě znamená, že vozy jsou vybaveny bateriemi, které jim umožňují jezdit i mimo trolejové vedení.

„Takže když dnes slavíme 65 let trolejbusů v Ostravě, sté výročí si už nejspíš neužijeme,“ podotkl v tomto kontextu Daniel Morys. „Domnívám se totiž, že v horizontu 15 až 20 let budou trolejbusy postupně vytlačeny výkonnými elektrobusy s moderními bateriovými systémy. Právě parciální trolejbusy jsou předzvěstí tohoto vývoje,“ vysvětlil.