V centru Ostravy bude omezeno neplacené parkování ve prospěch rezidentů, kteří tam bydlí. Úprava se dotkne až 600 parkovacích míst, která budou nově zpoplatněna nebo určena pro rezidentní a abonentní stání. V některých lokalitách bude parkování zcela zakázáno. Vedení města proto připravuje v okolí širšího centra Ostravy výstavbu několika záchytných parkovišť.

Město reaguje na stále vyšší počet automobilů v centru, které ztěžují zaparkování obyvatelům. Proto převede 600 parkovacích míst na rezidentní a abonentní stání nebo na zpoplatněné parkování.

Aby zaparkovali i mimoostravští řidiči,  je připraven systém Park and Ride (P+R) s dobrou dostupností MHD, popř. Park and Go (P+G) v docházkové vzdálenosti do centra. Děje se tak v souladu s dlouhodobým záměrem a Územním plánem města Ostravy. Již nyní si mohou řidiči vyzkoušet odstavení svého vozidla zcela zdarma na Hlubině v Dolní oblasti Vítkovice (DOV), kde by do budoucna mělo vzniknout záchytné parkoviště P+R s kapacitou 330 parkovacích míst propojené s centrem městskou hromadnou dopravou.  Cílem je koordinace parkování na území širšího centra Ostravy, které je vymezeno ulicemi Mariánskohorská – Muglinovská – řeka Ostravice – oblast Karolíny – Místecká – Železárenská – Průmyslová – 1. Máje – Přemyslovců – Grmelova + Kamenec (Ostravice – Estakáda Českobratrská – Dědičná).

„Nově bude až 600 současných bezplatných stání zpoplatněno a přerozděleno mezi placená stání a předplatitele typu rezident či abonent. Zhruba od začátku září bude zpoplatněno například parkování pod mosty v Českobratrské ulici, kde je až 120 parkovacích stání. Postupně se to ale bude týkat dalších lokalit, Mariánských hor nebo sídliště Šalamouna. Výhledově také dojde ke zvýšení cen za dlouhodobé parkování například za Divadlem Antonína Dvořáka. Víme, že až 2450 vozidel denně parkuje v centru v rozporu s platnou legislativou, což by se také mělo změnit. Při zpoplatňování či zvyšování cen za parkování se budeme řídit modelem „divadlo“, což znamená, že čím blíž centru budou chtít řidiči zaparkovat, tím to bude dražší,“ vysvětlil radní pro dopravu Lukáš Semerák.

„Vezměte si jen takové sídliště Kamenec na Slezské Ostravě. Parkují tam řidiči, kteří jdou pěšky do centra, zatímco místní nemají kde zaparkovat. Vítáme návštěvníky Ostravy, ale je třeba jejich parkování regulovat. Tím se zastáváme našich občanů,“ zdůraznil radní Semerák.

Město Ostrava si nechalo zpracovat studii Koncepce řešení parkování na území Ostravy. Provedená analýza signalizuje v horizontu cca 10 let vysoké deficity statické dopravy, které v oblasti širšího centra dosahují cca 4 500 stání, obdobné hodnoty však signalizují i provedené průzkumy v oblasti Poruby – 5000 stání a Jižního města – 6000 stání.
Město proto na základě výsledků studie připravuje dlouhodobou koncepci řešení parkování na území Ostravy, která zahrnuje návrh na výstavbu záchytných parkovišť typu P+R či P+G.

Systém parkování P+R

Systém Park & Ride („zaparkuj a jeď“) je ve světě dobře známý a rozvinutý. V Česku funguje v Praze nebo Brně.

„Jedná se o formu kombinované přepravy – individuální automobilové dopravy, na kterou navazuje veřejná hromadná doprava. Navíc parkování na záchytných parkovištích P+R bývá zpravidla pro uživatele výrazně finančně zvýhodněno, aby se tak kompenzoval několikaminutový dojezd do cílové lokality prostřednictvím MHD. S ohledem na další nárůst aut přijíždějících do Ostravy, deficit parkovacích ploch a také stav životního prostředí je nutné si uvědomit, že se bez postupného budování systému záchytných parkovišť v našem městě do budoucna neobejdeme,“ konstatoval radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Na některých velkokapacitních parkovištích v centru města se do budoucna plánuje výstavba parkovacích objektů (např. parkoviště pod Frýdlantskými mosty, naproti Domu kultury města Ostravy, estakády Českobratrská apod.), s jejichž současnou kapacitou do budoucna nelze počítat.

„Snížení objemu dopravy směrující do středu města bude mít kladný vliv i na bilanci parkování v něm. Od zaparkování aut na záchytných parkovištích, která v současné době stojí v centru celodenně, si slibujeme zatraktivnění lokality. Měla by být přitažlivější pro chodce i cyklisty, kteří oživí dění v centru, a nejspíš zvýší také tržby drobných obchodníků. Budoucí zvýšení dohledu nad dodržováním zóny parkování na vyznačených místech v centru Ostravy přinese větší poptávku po parkovacích stáních v okolí zóny, zajistí větší respekt při krátkodobém zastavení na místech k tomu určených. Tím by se měla zvýšit možnost zaparkovat vozidlo při jednání s úřady nebo např. pro drobné nákupy,“ připomenul Lukáš Semerák.

Na základě studie byla vytipována vhodná místa, kde město do budoucna vytvoří záchytná parkoviště P+R. Jedná se např. o P+R Hlubina (DOV), které by primárně mělo sloužit pro zaparkování vozidel návštěvníků a zaměstnanců centrální části Moravské Ostravy. Celodenně si lze v této lokalitě již dnes vyzkoušet odstavování vozidel, a to zcela zdarma, a následně pokračovat do centra města MHD. Nyní je zde kapacita zhruba sto parkovacích míst, ale postupně se bude povrch upravovat na plánovanou kapacitu 330 stání.

Dalším plánovaným záchytným parkovištěm pro oblast širšího centra je P+R Hlučínská (v oblasti tramvajové smyčky v Hlučínské ulici v lokalitě Černý potok). To by mělo sloužit zejména řidičům osobních vozů přijíždějících do Ostravy ze směru od Hlučína a od dálnice D1. Celková kapacita záchytného parkoviště bude 135 stání.

Parkoviště obdobného typu se připravuje např. i v lokalitě Kolonie Jeremenko. Připravuje se rozšíření již fungujícího parkoviště na Hranečníku.

Město připravuje také obchodní model, který umožní zvýhodnit parkování na budoucích parkovištích P+R při následném využití MHD (např. slevou za parkovné, popř. zpočátku umožněním zaparkovat zcela zdarma). Do budoucna ale město Ostrava připravuje i další formy záchytných či odstavných parkovišť (např. P+G) také v jiných částech města.