Provozovatelem veřejně sdílených kol v Ostravě pro příští dva roky zůstává společnost nextbike. Splnila všechny podmínky, které si město stanovilo ve veřejné zakázce, a nabídla výrazně nižší cenu, kterou město přispěje na každou výpůjčku.

Výběrové řízení bylo vypsáno pro neomezený počet zájemců, přihlásili se dva. Vítězný nextbike, který službu v Ostravě druhým rokem zajišťuje, nabídl cenu 7,10 koruny s DPH za každou výpůjčku, společnost Rekola, která v roce 2018 sdílená kola v Ostravě zaváděla, navrhla cenu 9,90 korun s DPH.

„Díky tomu, že ve veřejné zakázce vyhrál stejný provozovatel jako doposud, mohou kola na konci roku zůstat ve stojanech a nextbike bude plynule pokračovat v provozování stávajícího systému. Od příštího roku budeme mít poprvé v Ostravě celoroční provoz bikesharingu, navíc na území celého města, protože stojany s koly budou už ve všech městských obvodech. Tentokrát jsme poprvé vyhlašovali výběrové řízení k udělení koncese na dva roky, protože jsme předpokládali, že pro poskytovatele služby bude jistota jejího provozování po delší dobu motivací ke snížení ceny. To se nám potvrdilo. Ještě letos je smluvní příspěvek města na jednu výpůjčku 8 korun a dvacet haléřů, od příštího roku to bude něco málo přes sedm korun,“ uvedla resortní náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.

V letech 2021 a 2022 bude ve všech 23 obvodech města k dispozici celkem přes 300 stanic, kde se budou kola půjčovat a také vracet. Počet i umístění se může měnit podle poskytnutých dat a zpětné vazby uživatelů a provozovatele služby. V období největšího zájmu, od června do září, bude v ulicích města tisícovka sdílených kol, od března do května a od října do listopadu to bude 800 a v lednu, únoru a prosinci 400 kol. Pro uživatele bude i nadále prvních 15 minut výpůjčky zdarma a následujících 45 minut za cenu ve výši maximálně 25 korun. Cena za každou další hodinu půjčení kola nepřesáhne 40 korun.

Staronový provozovatel se smluvně zavázal, že službu začne poskytovat už od začátku ledna. Protože letos se bude bikesharing provozovat až do konce prosince, uživatelé budou moci tentokrát kola využívat bez zimní přestávky.

„Jsme moc rádi, že se město Ostrava rozhodlo podpořit bikesharing i na další dva roky. Ostravané si tuto službu velmi oblíbili, kolo se stalo prodlouženou rukou MHD a také skvělým pomocníkem na krátké trasy do tří kilometrů. Pro příští rok chystáme posílení servisního týmu, který zajistí častější distribuci kol mezi stanicemi. Počítáme také s obnovením rezervačního systému, který jsme v letošním roce spustili, ale na podzim pozastavili, protože jsme potřebovali ještě doladit jeho fungování a pracovat budeme i na dalších připomínkách, které vzešly z dotazníkového šetření města, “ dodal Lukáš Luňák, jednatel společnosti.

Do ankety spokojenosti se službou sdílených kol, která předcházela veřejné zakázce na budoucího provozovatele systému, se zapojilo více než tisíc respondentů, z nichž 92 procent bylo Ostravanů, a dále uživatelé bikesharingu z Hlučína, Šenova, Vřesiny nebo Havířova. Téměř polovina z nich využívá sdílená kola i několikrát týdně, 12 procent dokonce denně. Celkem 85 procent dotazovaných používá sdílená kola k transportu, 15 procent k rekreaci.

„Příznivců bikesharingu v Ostravě přibývá. Systémem sdílených kol, který každoročně rozšiřujeme, přispíváme nejen ke zlepšení fyzické kondice uživatelů, ale třeba i ke zkvalitnění ovzduší, protože mnozí často upřednostní pro přesun po městě raději kolo než osobní vozidlo. Těší nás, že narůstá nejen počet uživatelů, ale také množství najetých kilometrů. V porovnání s prvním pilotním ročníkem, kdy bylo uživatelů zhruba 16 tisíc a najeli za necelých sedm měsíců 130 tisíc kilometrů, v letošním roce jich je téměř 55 tisíc a očekáváme, že atakujeme milion najetých kilometrů,“ doplnila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.

Vloni za osm měsíců našlapalo bezmála 35 259 registrovaných uživatelů 521 395 kilometrů. Letos jsou sdílená kola v provozu od začátku března, do 19. října ujela přes 777 tisíc kilometrů.

Kola nextbiku s nízkým nástupem jsou vybavena třístupňovou přehazovačkou, GPS lokátorem, košíkem umístěným v přední části a integrovaným elektronickým zámkem. Provozovatel také zajistí jejich opravy, redistribuci po městě a servis, a zároveň bude provozovat a spravovat mobilní aplikaci, jejímž prostřednictvím se kola půjčují. Stojany pro odkládání kol bude i nadále zajišťovat město. Sloužit budou nejen provozu bikesharingu, ale také veřejnosti k odstavení vlastních kol.

V prvním roce v rámci pilotního provozu bikesharingu společností Rekola, kdy bylo k dispozici 150 kol a jen v centru Ostravy, město za sdílená kola neplatilo nic. O rok později město vyhlásilo veřejnou zakázku na provozovatele a pro udržení služby se rozhodlo provoz finančně podpořit. V roce 2019 bylo v ulicích už 600 kol a příspěvek města na každou výpůjčku činil 9,50 koruny včetně DPH. Celkem za rok 2019 uhradilo za bikesharing celkem 4,127 milionu korun. Pro letošní rok byl provozovatel vybrán opět veřejnou soutěží a příspěvek města je 8,20 koruny na výpůjčku. Do konce roku by předpokládané náklady na bikesharing z rozpočtu měly být okolo 6 milionů korun. Na příští dva roky město Ostrava počítá s příspěvkem maximálně 13 milionů korun bez DPH. Finanční podíl města umožňuje provozovateli poskytovat kolo na prvních patnáct minut výpůjčky zdarma.