Město Ostrava hledá na období od března do prosince roku 2020 provozovatele služby veřejného sdílení jízdních kol. Zájemci o provozování systému bikesharingu na území města mohou podávat své nabídky do 7. listopadu. V letošním roce bikesharing v Ostravě provozuje společnost Nextbike, vloni systém v pilotním projektu zavedla firma Rekola. Za dva roky si Ostravané i návštěvníci města službu oblíbili a počty zapůjčených kol stoupají. Zatímco v prvním roce ujelo zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců provozu přes 130 486 kilometrů, letos má 33 361 uživatelů na kontě od dubna do září celkem 405 180 kilometrů.
„Rozhodli jsme se, že ještě i pro příští rok budeme tuto službu podporovat formou finančního příspěvku na každou výpůjčku. O bikesharing je velký zájem, Ostravané jej považují za jednoduchý, rychlý a levný prostředek pro přepravu po městě, což je dobře. Pro mě to je navíc vítaným doplňkem k městské hromadné dopravě,“ uvedla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.
Koncesi na provozování sdílených kol v Ostravě získá zájemce s výhodnější nabídkou. Místy pro odkládání kol budou nadále cyklostojany, které zajistí město. V roce 2020 jich bude k dispozici 238 rozmístěných zejména v lokalitách městských obvodů Moravská Ostrava a Přívoz, Slezská Ostrava, Petřkovice, Vítkovice, Mariánské Hory a Hulváky, Jih, Poruba, nově v obvodech Nová Ves, Martinov, Plesná a Hrabová. Poslouží nejen provozovatelům bikesharingu, ale také široké veřejnosti ke krátkodobému odstavení svých vlastních kol. Koncese spočívá v tom, že kola opět dodá vybraný provozovatel, který také následně zajistí jejich opravy, redistribuci po městě a servis. Podmínkou je také mobilní aplikace, jejímž prostřednictvím se kola budou moci zapůjčit. V době vrcholu sezony od června do září by mělo být k dispozici minimálně 900 kol, od března do května a od října do prosince 800 kol.
„Pilotní projekt veřejného půjčování kol jsme odstartovali v Ostravě v květnu roku 2018. Zpočátku bylo ve městě k dispozici 39 stanic s celkem 180 růžovými jízdními koly společnosti Rekola. Jejich počet nakonec narostl na 58 výpůjčních míst s 240 koly. Nejoblíbenějšími a nejvyužívanějšími stanicemi byly Nová Karolina a Masarykovo náměstí. Letos stojany obsadila modrá kola společnosti Nextbike, stojanů bylo přes dvě stovky a kol šest set. Na příští rok jich plánuje kolem devíti set. Měla by to být opět městská kola s nízkým nástupem, třístupňovou přehazovačkou a košíkem umístěným v přední části,“ dodala náměstkyně Kateřina Šebestová.
Kromě modrých kol Nextbike si mohou lidé půjčit také kola růžová společnosti Rekola, která je půjčuje v širším centru města a momentálně jich nabízí k jízdě přibližně 130, tato služba funguje nezávisle na podpoře města.
Jak vypadají letošní statistiky? Z 337 650 výpůjček za období od dubna do konce září jich bylo bezmála 90 procent do patnácti minut, díky příspěvku města zdarma. Největší zájem o půjčování kol je v obvodu Moravská Ostrava a Přívoz a v Porubě, které se na celkovém čísle podílejí oba 37 procenty, 15 procent výpůjček se odehrálo v Ostravě-Jihu. Nejvíce se využívaly stanice v Porubě na Hlavní třídě a u Duhy, v centru u Nové Karoliny, na Masarykově náměstí, na Prokešově náměstí a v Komenského sadech, a na Jihu v ulicích Kotlářova, Cholevova a Svornosti.
K dnešnímu dni 33 361 uživatelů najelo celkem 405 180 km, což znamená, že průměr na jednu jízdu je stejně jako loni 1,2 km. Jeden zákazník si v průměru půjčil během této sezony kolo sedmnáctkrát, loni to bylo sedmkrát, z čehož se dá také usoudit, že obliba této formy dopravy roste. Ostravský rekordman letos zatím najel na sdíleném kole dohromady 727 kilometrů během 606 jízd.
TISKOVÁ ZPRÁVA
Vypracoval: Petr Havránek, zastupující tiskový mluvčí