Nové parkoviště, které bude fungovat v režimu park and ride, tedy zaparkuj a jeď, se začne stavět v červenci u tramvajové smyčky v Hlučínské ulici v lokalitě Černý potok v Přívoze. Jeho cílem je omezit, po vzoru moderních evropských metropolí, počty aut vjíždějících do centra, kde jsou omezené možnosti parkování.

Řidiči přijíždějící do Ostravy z Hlučínska budou mít možnost odstavit auto na parkovišti a pohodlně pokračovat městskou hromadnou dopravou nebo na sdílených kolech.

„Nové parkoviště je jedním z několika připravovaných projektů, které mají pomoci s řešením parkování a motivovat k používání ekologičtějších forem dopravy – kvalitnější městské hromadné dopravy i městské cyklodopravy. Věříme, že obě formy budou lidé využívat k tomu, aby se po zaparkování na Černém potoku dostali pohodlně do centra města nejen tramvají, ale také na sdílených kolech. Na samotnou výstavbu naváže úprava křižovatky Hlučínská a Slovenská, která zlepší napojení na nově vznikající parkoviště. Aby byla návazná přeprava městskou hromadnou dopravou pro lidi komfortnější, bude se v létě kompletně rekonstruovat tramvajová smyčka,“ uvedla investiční náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.

Parkoviště bude určeno především pro automobily lidí, kteří denně přijíždějí do Ostravy za zaměstnáním ve směru od Hlučínska nebo sjíždějí v této lokalitě z dálnice D1. Cílem je snížit počet aut vjíždějících do centra, kde je nedostatek parkovacích míst. Ubydou tím také emise z dopravy, které znečišťují ovzduší v Ostravě.

Vítězem veřejné zakázky na realizaci je společnost Jankostav. V řízení, do kterého se přihlásilo celkem šest firem, nabídla nejnižší cenu, 19,3 milionu korun bez DPH (23,3 milionu korun s DPH). Parkoviště bude hotovo do 22 týdnů od chvíle, kdy zhotovitel převezme stavbu. Po podpisu smlouvy se čeká na splnění dalších nezbytných formalit. Stavět se bude podle projektové dokumentace, kterou zpracovala společnost SHB.

O prázdninách se bude v lokalitě Černého potoka kompletně rekonstruovat tramvajová smyčka. Upravovat se bude poloha kolejí tak, aby bylo následně možné umístit ve vjezdu do smyčky novou příjezdovou komunikaci na parkoviště. Tramvajová nástupiště budou přeměněna na bezbariérová. Investorem stavby za 45 milionů korun je Dopravní podnik Ostrava, provádět ji bude společnost OHL ŽS.

„Cestujícím hromadnou dopravou i řidičům, kteří odstaví své vozidlo na parkovišti, zajistí plánovaná rekonstrukce vyšší bezpečnost i komfort. Na nových zastávkách budou lépe chráněni proti větru a dešti, k dispozici jim budou veřejné toalety. O odjezdech spojů MHD do centra města bude cestující i řidiče přijíždějících osobních aut informovat automatický systém,“ popsal ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Po celou dobu výstavby parkoviště, od července do půlky prosince, bude lokalita průjezdná jedním pruhem. V červenci a srpnu nebudou tramvaje z důvodu rekonstrukce kolejí na smyčku zajíždět, přesměrovány budou na Hlavní nádraží a v místě je nahradí autobusy. Podrobnosti k organizaci dopravy město i DPO zveřejní s předstihem.

„Na parkovišti na Hlučínské budeme testovat v rámci pilotního projektu moderní parkovací systémy, které v budoucnu umožní bezkontaktní úhradu parkovného ODISkami i platebními kartami. Jejich uživatelé budou při parkování zvýhodněni, pokud následně využijí městskou hromadnou dopravu nebo sdílená kola. Parkoviště bude pod dohledem kamer i strážníků městské policie,“ uvedl náměstek pro dopravu Vladimír Cigánek.

Pilotní projekt, který se bude postupně testovat na parkovišti v lokalitě Černý potok, počítá s tím, že se řidič na vjezdu přihlásí do systému kartou a nebude potřebovat žádný papírový parkovací lístek.
Výhledově bude navíc možné používat pro zaplacení parkovného i aplikace v chytrých mobilních telefonech. Po následném vybudování informačního systému pro řidiče na území města prostřednictvím informačních tabulí bude také k dispozici monitoring obsazenosti i vizualizace informace o obsazenosti před vjezdem na parkoviště.

Parkoviště typu P + R se staví na okrajích města, kudy projíždějí za prací lidé z přilehlé příměstské aglomerace. Z vybrané lokality musí být dobře dostupná městská hromadná doprava, která cestující rychle a levně doveze do cíle jejich cesty a poté zpět k jejich vozu.


Zdroj: tisková zpráva Magistrátu města Ostravy