Do ulic Ostravy vyjede v tomto týdnu další stovka sdílených elektrických koloběžek a navíc šedesátka plně elektrických skútrů, které sice fungují v režimu jako auta, ale protože jsou plně elektrické, mohou parkovat i v rezidenčních zónách. Rozšíří dosavadní nabídku alternativních forem dopravy, jejichž obliba rychle roste. Pravidla pro provoz e-koloběžek bude řešit memorandum mezi městem a provozovateli.
„S provozovateli e-koloběžek připravujeme memorandum o spolupráci, v němž nastavíme základní pravidla provozu, zejména systém parkování. Stejně jako sdílená kola také sdílené elektrické koloběžky se těší velké oblibě, ale zhruba deset až patnáct procent z nich jejich uživatelé po použití nesprávně zaparkují nebo nechají ležet někde mimo stojany. Ve spolupráci s provozovateli budeme řešit všechny tyto situace, aby tato ekologická, udržitelná forma přepravy našla ve městě definitivně své pevné místo,“ řekl náměstek pro dopravu Vladimír Cigánek.
Parkovat sdílené koloběžky je možné pouze u stojanů na sdílená kola. E-koloběžky jsou v Ostravě v provozu od letošního března. Je jimi zásobeno 240 stanic, které pokrývají rozlohu zhruba 60 km2. Obyvatelé i návštěvníci města e-koloběžky hojně využívají k přepravě na krátké vzdálenosti i k rekreačním jízdám. Největší zájem o ně je v centru u Nové Karoliny, na Masarykově náměstí a na Hlavní třídě v Porubě. Průměrně na nich uživatelé ujedou 1,5 kilometru a průměrná jízda trvá zhruba 11 minut. Koloběžky dosahují rychlosti až 25 kilometrů v hodině, ovšem v městské památkové zóně v Moravské Ostravě a Přívozu je maximálně povolená rychlost 15 km/h z důvodu bezpečnosti.
„Dosud v Ostravě jezdilo 300 e-koloběžek společnosti Lime a 200 e-koloběžek firmy Bolt. V tomto a příštím týdnu přibyde dalších 100 e-koloběžek a 60 e-skútrů společnosti re.volt. Koloběžky patří do stojanů, které město instalovalo a průběžně doplňuje, e-skútry potom na parkoviště včetně možnosti zaparkování v rezidenčních zónách. Provozující firmy řeší na své náklady přemísťování koloběžek ke stojanům a jejich optimální rozmisťování, jejich údržbu i systém s aplikacemi na jejich půjčování, které je zpoplatněno. Město na ně nepřispívá, jak je tomu u sdílených kol,“ doplnil náměstek Cigánek.
Ostravská start-up společnost re.volt nabízí další spolehlivý a dostupný způsob řešení alternativní dopravy. Minuta jízdy na skútru stojí 4 koruny, na koloběžce 3 koruny. Maximální cena výpůjčky za den je u skútrů 485 a u koloběžek 250 korun. Rezervace je zdarma. Poplatek za odemknutí vozidla je v Ostravě zrušen. Přeprava na skútrech je efektivní a přispěje také ke zlepšení dopravní situace.
Vypůjčení elektrické koloběžky probíhá přes aplikaci, kterou si uživatelé stáhnou z Google Play nebo App Store. Po jejím nainstalování jsou uživatelé kliknutím na ikonu koloběžky přesměrováni do příslušného rozhraní. K odemknutí koloběžky je potřeba naskenovat QR kód, který je na ní viditelně umístěný. Před zahájením první jízdy se jezdci zobrazí bezpečnostní instrukce, kterými by se měl během jízdy řídit. Zjistí z nich také zásady správného a bezpečného parkování koloběžek. Platba za půjčení koloběžky je uživateli po ukončení jízdy automaticky stržena z karty uložené v aplikaci.
E-koloběžky jsou z hlediska zákona považovány za dopravní prostředek stejně jako kola. Mohou jezdit po pozemních komunikacích a cyklostezkách, nikoliv po chodnících. Mají ale povoleno vjíždět do pěší zóny, pokud je tam umožněn vjezd kolům a vozidlům vyznačeným dodatkovou tabulkou ve spodní části dopravní značky pěší zóna.
Koloběžky rozšířily nabídku forem alternativní dopravy, ke které v Ostravě už od roku 2018 patří bikesharing nejprve v režii společnosti Rekola, aktuálně firmy Nextbike. Jeho provoz Ostrava dotuje příspěvkem na každou jízdu, ten umožňuje využívat kola na prvních patnáct minut zdarma. Aktuálně je v Ostravě k dispozici přes tisíc sdílených kol, které parkují v 320 stanicích rozmístěných ve všech 23 obvodech města Ostravy.