Cyklistika
Podpora cyklistiky má, kromě své zdravotní prospěšnosti, také pozitivní ekonomické přínosy. Studie Evropské cyklistické federace uvádí, že přínos cyklistické dopravy v EU je 150 mld. EUR, především se jedná o úspory v oblasti poskytování zdravotnických služeb a omezení dopravních kolon (hodnota ztraceného času a spotřebovaného paliva). Nezanedbatelný je také přínos pro místní podnikatele, neboť bylo zjištěno, že cyklisté utrácí ve městech více než automobilisté.
Rozvoj cyklistické dopravy je jedním z cílů města Ostravy. Polycentrický ráz města ale komplikuje rovněž cyklodopravu, která je nižší oproti jiným evropským městům (3,7 %), přestože město disponuje rozsáhlou sítí cyklostezek (250 km). Nicméně Ostrava plánuje do roku 2025 ztrojnásobit využití stále se rozšiřující sítě cyklostezek a jejich využití mj. podporou bikesharingu. V Ostravě je již na 150 míst se stojany na kola. Podle organizátorů akce Do práce na kole, do které se zapojili také zaměstnanci magistrátu a úřadů městských obvodů, chce kolo, jako dopravní prostředek pro cesty do zaměstnání, používat čím dál více lidí. Místo sezení v autě chtějí sportovat, protože jim záleží na jejich fyzické kondici a po práci mají na sport málo času.
Chůze
Chůze je nejpřirozenější pohyb a na krátké vzdálenosti, nejlepší způsob, jak se někam dostat. Vše závisí jen na tom, jak to komu chodí. Navíc je chůze prevence mnoha civilizačních i genetických chorob (cukrovka, osteoporóza, psychické problémy apod.). V kombinaci chůze a veřejné hromadné dopravy je například odborníky často navrhováno, aby lidé vystoupili z dopravního prostředku o zastávku dříve, a tím prodloužili dobu věnovanou chůzi.
Významná část hlavního centra města Ostravy je uzavřena pro automobilovou dopravu, což přispívá k vysokému podílu pěší mobility (28,2 %). Tento podíl může dále zvýšit možné zřízení nízkoemisních zón.
Ve městech existují také modely kombinace cyklistické dopravy a chůze. Jde o různé modely veřejného sdílení kol, tzv. bikesharing. Zda tato možnost bude dostupná i Ostravanům se zatím neví. Vedení města Ostravy se však touto otázkou zabývá. Obyvatelé města se již k umístění cyklostanic v centru města mohli vyjádřit v internetové anketě.
Víte, že…
- V Ostravě byly dokončeny „poříční“ koridory cyklostezek podél Ostravice a Odry?
- Ostravané mohou využít 250 km cyklotras, z nichž velká část je vedena mimo komunikace pro automobilovou dopravu?
- Pozitivní přínosy pohybu ve většině (99 %) měst převažují nad negativními dopady znečištěného ovzduší? Podle studie Univerzity v Cambridge při koncentracích suspendovaných částic PM2,5 100 μg/m³ negativa znečištěného ovzduší převáží až po 90 minutách jízdy na kole nebo 10 hodinách chůze.