Mikromobilita na vzestupu: uživatelé na sdílených kolech ujeli tento rok už přes milion kilometrů

Podle studie Deloitte žije už dnes polovina světové populace ve městech, a do roku 2050 by to měly být dokonce dvě třetiny. S růstem velikosti měst čím dál tím víc obyvatel řeší dopravu za prací, vzděláním nebo volnočasovými aktivitami. Automobily a MHD nejsou jediným či nejlepším řešením. Už protože podle Horace Dedieu je 93,8 % pěších pochůzek a čtvrtina jízd autem ve městech je kratší než tři kilometry. A tak se mikromobilita dostala do popředí debaty o pohybu ve městě.

Díky rozmachu smartphonů s GPS neustále vznikají nové služby pro mikromobilitu. Podle serveru Business Insider bylo v roce 2014 na světě 855 projektů pro městskou mikromobilitu a v roce 2018 jich bylo už 1608. Počet kol se za čtyři roky zvýšil dokonce 20x.

S rostoucím fokusem na miromobilitu roste i počet provozovatelů v každé metropoli. V Praze se poslední rok k Rekolům přidal celosvětový provozovatel koloběžek Lime nebo elektrokola Freebike.

Podle NACTO (National Association of City Transportation Officials) se počet jízd v rámci bikesharingu zvedl v amerických městech meziročně o 25 %. Podobný trend růstu ukazují i Rekola. Původní projekt recyklovaných kol získal v roce 2016 investici od Reflex Capital a od roku 2017 jezdí s flotilou kompletně nových kol. Ještě v roce 2015 měla Rekola 28 tisíc jízd ročně, ale v roce 2018 počet výpůjček dosáhl už skoro 800 tisíc. Celkem od roku 2016 ujeli rekolisté ve všech městech napříč Českem 1 784 330 km.

Skoro polovina uživatelů Rekol využívá bikesharing v kombinaci s MHD a to jen potvrzuje světová čísla dalších poskytovatelů mikromobility. Obyvatelé nehledají kompletní náhradu dopravy, ale způsob, jak rozšířit perimetr pohybu nebo zrychlit přesuny. Průměrná délka jízdy na rekole má dnes 1,8 km, nejdelší trasy jezdí Pražané: 2,8 km. Navíc 25 % rekolistů využívá bikesharing v noci, často potom ve městech, kde je noční doprava sporá.

Čím dál méně mladých chce věci vlastnit a současně nechce ztratit komfort volnosti pohybu: bikesharing jim nabízí řešení. Patnáct procent uživatelů Rekol je využívá na víkendové výlety, hlavně potom obyvatelé velkých měst. V Praze k nejfrekventovanějším místům patří Stromovka nebo cyklostezka do Modřan. Nejdelší jízda na rekole během letní výzvy, kterou bikesharing pořádal společně s Red Bull, měla skoro 107 km.

Ve městech, kde má bikesharing podporu města jezdí uživatelé podstatně aktivněji. Frýdek-Místek, kde město na provoz Rekol přispívá a platí za uživatele prvních 15 minut každé jízdy, je v poměru na obyvatele nejaktivnějším českým městem, kde bikesharing operuje. Hned druhým je Mladá Boleslav, kde bikesharing výrazně podpořil Nadační fond ŠKODA AUTO.

Přestože se většina jízd odehraje po cestě do práce a z práce, nebo školy, skoro 40 % rekolistů využívá službu i přes den. Mikromobilita díky tomu, že dává možnost rozšířit perimetr pohybu, podporuje lokální podnikatele. Je snadné dojet si na oběd nebo zacvičit dále, než kdyby šel obyvatel pěšky. Příkladem je čínský Mobike, který zdvojnásobil perimetr pohybu v okolí zastávky hromadné dopravy z průměrných 500 m.

Letní výzva, kterou Rekola pořádala společně s Red Bull, ukázala jaký potenciál podpora městské mikromobility má. Zúčastnilo se jí celkem 6114 aktivních cyklistů a společně za dva měsíce najeli 571 000. Výherce výzvy zajel dokonce 3333 km. 1140 lidí překonalo milník ujetých 25 kilometrů a průměrně ujel každý cyklista ve #vyzva500k 40 km.

Naší misí je dokázat, že městská mikromobilita dává smysl. Tento rok nabízíme v deseti městech, kde Rekola operují, celou šíři dopravních prostředků. Kromě kol, jsme tento rok přidali elektrokola, paddleboardy nebo skateboardy. Vidím budoucnost ve volbě,“ vysvětluje Vítek Ježek, zakladatel a CEO Rekol. Firmu také čeká expanze. Dnes už operuje ve finské Vaase a vyjednává hned s několika zahraničními městy o tom, kam se rozšířit dále.


Zdroj: Rekola bikesharing: tisková zpráva | 22. 8. 2019

Kontakt: Magda Zicháčková | magda@rekola.cz | +420 728 521 596 | www.rekola.cz |