Ostravané se od dubna v městské hromadné dopravě nesetkají s vozy s dieselovými motory. Dopravní podnik Ostrava je prvním velkým dopravním podnikem v České republice, který se může pochlubit nasazováním pouze ekologických vozidel.
Primátor Tomáš Macura a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys v pátek 9. dubna symbolicky vypnuli poslední dieselové autobusy v denní výpravě. Tím začala nové éra ostravské městské hromadné dopravy.
„Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuj. V loňském roce byly naměřeny nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření. Vedle příznivých povětrnostních podmínek se bezesporu projevuje i pozitivní vliv opatření, které postupně realizujeme. Patří k nim i ekologizace městské hromadné dopravy, která začala nasazením první velké flotily CNG autobusů v roce 2015 a symbolicky vrcholí v této chvíli, vyřazením posledních naftových autobusů z rutinního provozu. Na naší cestě budování moderní a ekologické městské dopravy se však nezastavujeme. Je to dílčí milník, po kterém půjdeme ještě dál. Další etapou bude pilotní nasazení autobusů na vodíkový pohon, efektivnější provázání MHD se sdílenými prostředky alternativní dopravy, služby veřejné dopravy ‚na zavolání‘ a další. Ostravané se rozhodně mají na co těšit,“ uvedl primátor Tomáš Macura. „Dopravní podnik Ostrava potvrzuje roli technologického lídra v městské hromadné dopravě. Děkuji všem, které na tom mají zásluhu,“ dodal primátor Macura.
„Ostravská MHD bez dieselu je pro nás v dopravním podniku výsledkem několikaletého snažení ohromného množství lidí. Chtěl bych jim všem moc poděkovat. Když jsem před lety, při nástupu do své pozice v DPO, předestřel vizi MHD pouze s nízkoemisními a ekologickými vozy bez nafty, řada kolegů považovala tento cíl za obtížný. Dnes, po pěti letech, jsem hrdý, že mohu říct: Podařilo se,“ zdůraznil generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys. „Možné by to samozřejmě nebylo bez podpory města Ostravy a Evropské unie. Přál bych si, aby i všichni Ostravané cítili hrdost na tento významný milník. Tišší, lepší, čistší a bezpečnější – takovou tvář města chceme. A děláme proto všichni v Dopravním podniku Ostrava maximum,“ doplnil Daniel Morys.
DPO měl na přelomu loňského a letošního roku ve svém vozovém parku cca 300 provozních autobusů, z nichž bylo přes 200 s pohonem CNG a 10 elektrobusů, k nimž letos v březnu přibylo dalších 24 CNG autobusů. Uvedené počty ekologických autobusů zahrnují široké spektrum vozů, od běžných dvanáctimetrových autobusů přes článkové až po minibusy a doubledeckery.
Počet autobusů na pohon CNG a elektrobusů bude DPO do budoucna zvyšovat. Letošní dubnový milník ekologizace provozu dokáže DPO naplnit i díky již uvedeným posledním 24 dvanáctimetrovým CNG autobusům, které byly v uplynulých dnech postupně uvedeny do provozu. Následovat bude očekávaná dodávka 24 elektrobusů. Do zahájení dodávek těchto elektrobusů DPO dobuduje nabíjecí infrastrukturu. Ekologický vozový park bude DPO obnovovat i prostřednictvím dalších parciálních trolejbusů (s bateriemi) a minibusů a chce se zabývat také dalšími ekologickými projekty v oblasti MHD.