Projekt je rozdělen na několik dílčích částí:

  • Bezbariérové napojení stávající pěší komunikace s cyklostezky v místě u pomníku Miloše Sýkory včetně navazujících ploch
  • Revitalizace pravého břehu Ostravice v úseku mezi mostem Miloše Sýkory a loděnicí (Revitalizace řeky Ostravice II. etapa)
  • Pěší trasy na moravském břehu (Havlíčkovo nábřeží) v souběhu se stávající cyklostezkou v úseku mezi mostem Miloše sýkory a Hradní lávkou
  • Výsadby na nábřežních zdech – řešení výsadeb popínavých a převislých rostlin na nábřežních zdech a přilehlých plochách

 

Revitalizací levého břehu řeky Ostravice (Moravská Ostrava) – tzv. Havlíčkova nábřeží vznikl nový veřejný prostor. Došlo zároveň k jeho estetizaci vybudováním další visuté terasy/vyhlídky, pořízením kvalitního mobiliáře, výsadbou nové zeleně atd. Navýšením nábřežní zdi se prostorově oddělila trasa pro cyklisty od chodníku pro pěší a upravily se navazující zpevněné plochy a komunikace.

Současný projekt byl rozdělen do dvou úseků, kdy práce na nich nezávisle na sobě prováděly dvě různé společnosti.

  • Úsek Na Hradbách – Kostelní
  • Úsek mezi mostem Miloše Sýkory a Hradní lávkou

Oběma úpravám Havlíčkova nábřeží předcházela rekonstrukce vodovodu a kanalizace včetně přeložky kanalizačního sběrače v lokalitě od ulice Na Hradbách po Kostelní.

Úsek Na Hradbách – Kostelní

Úpravy úseku mezi ulicemi Na Hradbách a Kostelní včetně sjezdu z ulice 28. října na základě projektové dokumentace kanceláře UDI Morava provedla společnost K2 stavební Moravia. Úpravy zde začaly v květnu 2021 a byly dokončeny na konci téhož roku.

V tomto úseku byl postaven nový chodník, zrekonstruována cyklistická stezka podél řeky s rozdělením tras pro cyklisty a pro pěší a vysázena nová zeleň. Opravila se také opěrná zeď na straně sjezdu z ulice 28. října, a také místní komunikace včetně optimalizace parkovacích míst.

Úsek mezi mostem Miloše Sýkory a Hradní lávkou

V případě úseku mezi mostem Miloše Sýkory a Hradní lávkou projektovou dokumentaci zpracovala architektonická kancelář ARKOS s. r. o.  Rekonstrukci tohoto úseku prováděla společnost Firesta-Fišer. Rovněž zde práce začaly v květnu 2021 a dokončeny byly ke konci roku 2021.

V této části došlo k vystavění nové visuté galerie, navýšením nábřežní zdi se prostorově oddělila trasa pro cyklisty od chodníku pro pěší a upravily se navazující zpevněné plochy a komunikace. Místo bylo doplněno o designový mobiliář, výsadbu stromů a květin.

Visutou galerii o celkové zastavěné ploše 260 m² tvoří železobetonová monolitická deska vyložená přes hranu nábřežní zdi. Vznikla na stávající opěrné zdi, která se navýšila. Na pochůzí části galerie je kamenná dlažba. Místy povrch doplnily skleněné desky z vrstveného skla s protiskluzovou úpravou, které jsou podsvíceny reflektory. Upravilo se 994 m² cyklostezky, 1807 m² pěších komunikací a povrch silnice o ploše 540 m².

Historie a budoucnost revitalizace nábřeží

Stávající revitalizace levého břehu Ostravice je součástí širší proměny, kterou v minulosti provázely úpravy na obou březích. První z projektů, jež přispěl k estetizaci Havlíčkova nábřeží, začal již v letech 2012/2013, kdy nábřeží ozvláštnily DVĚ VISUTÉ VYHLÍDKOVÉ GALERIE. První navazuje na nové parkoviště před budovou krajského soudu a druhá je v ose ulice Matiční. V dalších letech následovaly úpravy na pravém břehu (slezská strana) spočívající v obnově a instalaci zeleně spolu s mobiliářem, workoutovým hřištěm, vodáckým molem a bezbariérovým napojením od pomníku M. Sýkory (vystavění nové terasy k posezení a vyhlídce).

Úpravy Havlíčkova nábřeží pak navazují a doplňují projekt výstavby UNIVERZITNÍHO KAMPUSU NA ČERNÉ LOUCE. Následují tedy fáze, během nichž dojde k revitalizaci prostoru před kampusem směrem k řece (Levobřežní) a následně k propojení Havlíčkova nábřeží a Levobřežní (tzn. od Hradní lávky k tramvajovému mostu).